Alla inlägg under januari 2013

Av Hanna - 31 januari 2013 20:33

Lite trött och lite tung i skallen efter en dag på elmia. Mycket som snurrar och begrundas! Har lyssnat på mycket intressant och en hel del som jag själv länge har gått och grunnat på känns nu ännu mer rätt efter den här dagen, kanske dags att låta det blir mer än just grubblerier!?!


Kom hem för två timmar sen och hann hjälpa mamma med kalvarna, nya kalvar i hyddorna men va gjorde de när man har snälla djur? Alla drack jättesnällt! Skönt att få ut dom från gamla lagårn. Brukar inte ha kalvar där men nu har det kört ihop sej med kalvningarna här och då har de varit skönt att ha de gamla ensamboxarna kvar. Men dom kommer ha det 100 gånger bättre nu ute i den friska luften :)


Jag har även hunnit vara duktig och svarat på en massa mejl och förberett ännu mer uppgifter som ska lämnas in till revisorn. Tror jag tänker lata ner mej i soffan resten av kvällen! Man blir ju helt slut av att inte jobba med kroppen!   

Av Hanna - 31 januari 2013 10:55

På plats i Jönköping! Hoppas på en intressant dag med mycket inspiration! En härlig skara med bönder :-)

Av Hanna - 30 januari 2013 20:12

Nu jäklar är jag på plats vid datorn, nu ska här bloggas!! :) Kommer säkert glömma skriva hälften av allt jag tänkt men katten...


Ännu en dag med full rulle! Gårdagen tillbringades stor del hos revisorn, dax för bokslut! Lämnade en bra bunt med papper och mer lär det väl bli. Undrar hur röda siffror 2012 kommer att bjuda på? Ett riktigt mardröms år lönsamhetsmässigt för oss mjölkbönder... Och jag tillhör väl ändå inte dom som ska klaga mest eftersom jag inte är nån arlaleverantör. Är riktigt tacksam att vårt mejeri klarat sej så bra genom alla prissänkningar! Hoppas på ett bättre 2013 även om det började med ytterligare en foderprishöjning!


Idag har jag bara ägnat mej åt djuren. Brorsan hade ledigt imorse så jag tog kalvarna, mjölket i gamla lagårn och undjuren, pappa och drängen mjölkade. Efter frukost och att drängen satts i arbete åkte jag och brorsan till kvighotellet för att möta upp våran veterinär. 1107 avhorning som liten hade inte blivit 100 och nu hade ett litet horn börjat växa in mot ena ögat. Hon fick lugnande och lokalbedövning innan veterinären stasade runt hornen för att strypa blodtillförseln. Sen var de bara för veterinären att såga bort dom små hornen och inget blod alls! Skönt! Ännu skönare att ha det ur världen och inte behöva oroa sej för henne mer. Som vanligt glömmer jag ta kort! Fick en liten halvkrasslig bild efteråt på en lullig madam...


 


Har hunnit flytta lite kor, haft en journalist och fotograf från GT på besök. Kossorna sken upp som solar när det var dax för fotografering i lagårn. Alltid spännande med nytt folk tyckte dom! En del vill inte va med på bild en del apar sej riktigt framför kamerna och försöker gärna få en smakbit om det går ;)


Kvällen har jag ägnat åt att ge kalvarna och pysslat om några halvkrassliga kor lite extra. Pumpade i vatten i två stycken och hoppas dom piggnar på sej lite. Den ena fick tvillingar i lördags, inga små heller. 70kg kalv totalt! Kossan ser ut som en liten äppelskrutt nu när magen försvann, dessutom svullna hon upp i ena foten idag så nu står hon på pencilin mot klövspaltsinflammation. Så hon lär bli lite extra bortskämd ett tag!!


Annars flyter det väl på. Korna fortsätter att mjölka på som bara den. Är så skönt när det bara stämmer. Våmmarna är jättefint fyllda, korna blanka och välmående och en nöjd Hanna på de! :) Hoppas det håller i sej även efter foderbytet till tredje skörd i nästa vecka. Den ser fin ut på pappret men tredje skörd är ju alltid tredje skörd. Fast 4e skörden funkar kanon i gamla lagårn så borde ju inte det här bli sämre!!


Imorgon blir det att fara ner till Jönköping över dagen. Mjölkföretagardagarna går av stapeln och jag tänkte åka dit en sväng. Hade inte tänkt åka först men mamma har övertalat mej och lovat att ta kalvarna om jag åker. Så vi får hoppas dom har nåt intressant att komma med, är ju alltid trevligt och tjöta lite skit med sina kollegor om inte annat!



Av Hanna - 29 januari 2013 21:31

Ikväll, äntligen kom jag iväg till gymmet!!! De senaste veckorna här har varit smått kaotiska så träningen har helt enkelt blivit bort prioriterad. Tre veckor sen sist och jag hade ingen susning om hur kroppen skulle svara/kännas. Men de kändes bra, fasiken så bra! Hoppas allt ordnar upp sej så jag kan få in lite regelbunden träning på schemat igen. Mår ju så mkt bättre av de! :-) har bokat in ett pass på fredag men min PT Anna, taggad till tusen!!

Imon kommer GT ut för att göra ett reportage, spännande och se hur de blir :-)

Av Hanna - 28 januari 2013 20:54

Sitter i lagårn och väntar på att råmjölk ska bli tillräckligt varm som kvällens lilla tillskott ska få i sej. 4liter råmjölk av bästa kvalité så klart!

Så tänkte nyttja tiden och plira ner några rader här, lite pluttrigt att skriva mkt från mobilen men ett litet livstecken kan jag allt bjuda på :-)

Här är det full rulle som alltid, kalvar pluppar ut till både höger o vänster! Men nu börjar de definitivt bli fullt! Blir stor flytt och storstädning i veckan hos kalvarna. Ja, jag är väldigt petig när de kommer till mina kalvar! :-) tror de får bli ett inlägg för sej nångång :-)

Har haft besök av min foderrådgivare från växa idag, kul! Är så galet nöjd med mina kor! Dom är så himla duktiga! Bästa mjölk-foder på länge!! Skönt att hårt arbete betalar sej ibland :-D

Men nu tror jag råmjölken är klar, har bokat dejt med herr dusch efteråt och de vill jag ju inte missa ;-) på återseende!

Av Hanna - 25 januari 2013 21:34

Trött! Ska bli riktigt skönt att få sova nu. Känns verkligen att de bara blev fem timmars sömn för lite, tant är då alldeles för gammal gör att va ute på kvällarna ;-)

Två kalvar till har de blivit idag, en kviga efter orange och en tjur efter banker. Och han va inte de lättaste att få ut. Fick mastit på 992 i onsdags, jätte hängig och hög feber. Pyogenes. Hade lite på känn att febern skulle kunna sätta igång kalvningen och mycket riktigt gjorde den de. Såg att hon hade börjat få värkar när jag gick in för att äta frukost. Men tyckte inte de va nån riktig kraft i värkarna och när jag kom ut hade de inte hänt nåt. Befarade livmoderomvridning och gick genast in för att känna hur kalven låg och jodå visst låg den snurrat ett halvvarv, inte konstigt de inte hände nåt där inte. Fick tag i veterinären som turligt nog befann sej i närheten och kom rätt så snabbt. Tillsammans kunde vi snurra upp livmodern och dra ut den stora kalven. :-) kalven mår fint och verkar pigg, mamman är väl lite dassig än och de är väl inte så konstigt med både pyogenes och jobbig kalvning. Men tyckte nog ändå hon såg piggare ut nu ikväll. Bestämde mej ändå för att pumpa i henne en påse för nykalvade blandat i 20 liter ljummet vatten och hoppas på en liten knuff i rätt riktning :-) den pumpen är verkligen värd sin vikt i guld!!

Av Hanna - 23 januari 2013 21:52

Sista kvällsrundan i lagårn är gjord och pannan är fylld med ved. Så här behöver vi inte frysa inatt. Blir sån härlig värme inne när man eldar med ved! Minusgraderna ute sjunker sakta, -16 har vi passerat. Är väl lite smått skadad som tycker om när de blir så kallt. :-) men luften blir så himla klar och de är verkligen galet vackert ute just nu!

Dagen har flutit på bra! Brorsan o jag har hunnit med en hel del :-) känns bra! Men nu får de allt va bra för idag och imon ska äntligen den tråkiga utväxten trollas bort :-)

Av Hanna - 23 januari 2013 14:53

Jag är förmodligen sist i världen med att plocka undan mina advent/julgrejor. Men peppar peppar nu har jag börjat. En förflyttning har skett från fönstren till finrumsbordet och de är ju alltid en början :-) bara resten kvar!

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards