Alla inlägg under september 2013

Av Hanna - 30 september 2013 00:20

Fick en liten kvigkalv efter miracle så här sent på kvällskvisten. Har tinat råmjölk till henne och de sa bara slurp så va fyra liter råmjölk slut. Kul med pigga kalvar!!

Helt klart bland mina bästa köp, snabbt smidigt och enkelt. Råmjölken är tinad på ett litet kick :)

Fick även en kvigkalv tidigare idag efter Massey. Är himla nöjd med masseykalvarna hittills, pigga och fina!

Nu får de vara bra för idag, känns att jag varit uppe sen halv fem imorse ;)

Av Hanna - 27 september 2013 14:13

Småkalvarna, som visserligen inte är särskilt små längre har nu lämnat livet i kalvhyddan mot livet i gruppbox. Hej vad går går inne i boxen, bus o bök :)

Av Hanna - 27 september 2013 07:15

Av Hanna - 26 september 2013 21:50

med uppdatering här. Ber om ursäkt för de. Har varit några väldigt intensiva dagar med mkt att göra och många kalvningar. Fick faktiskt ett par tvillingkvigor häromdan :)

Jättefina och pigga flickor efter Time x Gothem. Deras mamma är en av mina absoluta favoritkor och det här var hennes 7e kalvning!! Men tvillingarna har tagit hårt på henne och idag fick det tyvärr bli ett veterinärbesök. Hon fick feber under gårdagen av efterbörden som inte släppt. Men tyckte hon verkade piggare ikväll av medicinerna. Hoppas hoppas!! Fullspäckad dag även imorgon så bäst o vila upp sej lite :) på återseende!

Av Hanna - 24 september 2013 06:38

Brr vilken kylig höstmorgon. Än så länge flyter morgonmjölkningen på bra, jag o Hanna som håller ställningarna idag. Trodde aldrig jag skulle komma ur sängen imorse men nu är redan första gruppen snart färdigmjölkad och samtidigt som det ljusnar ute så börjar även kroppen vakna till liv lite :) Härligt!!

Av Hanna - 23 september 2013 23:25

Efter lite assistans kom kalven (tjurkalv givetvis) ut. Bestämde mej för att hjälpa till då de inte hände något och värkarna hade kommit av sej lite. Men så fort jag drog lite i kalven så började mamma mu krysta igen, och när jag väl fått ut huvudet så sa de bara plopp! Skönt när det går bra! Så nu lär både jag o kossan sova gott :)

Av Hanna - 23 september 2013 21:11

Puh, nu är jag trött! Har varit full fart sedan klockan fem imorse. Ena sidan på lagårn är tvättad, resten kvar. Har faktiskt valt att leja in avbytartjänst för tvättning av lösdriften iår. Känner att jag har nog att göra ändå, dessutom så har jag lovat läkaren att ta det lite lugnt...

Nu har jag bara en kalvning kvar att övervaka innan den här arbetsdagen är slut.

Hoppas den inte tar halva natten ;) Tilda harredan intagit sitt favvohörn i soffan och snarkar för fullt <3

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards