Alla inlägg den 17 augusti 2014

Av Hanna - 17 augusti 2014 22:12

Satan i gatan.... what a day! Vet redan nu att det kommer krävas besök här imorgon av veterinären, igen! Suck o pust! Har i det underbara ösregnet idag hämtat hem två lass med sinkor som ska kalva om några veckor... grejen var bara den att 3 av dom redan hade kalvat! Minst två veckor för tidigt! 2 av 3 kalvar lever faktiskt och inte va dom särskilt pyttesmå heller. Men deras mammor mådde desto sämre :( alla tre kommer veterinären få kika på imorgon... :(

Den här extremt varma sommaren har verkligen frestat djuren. 1014 hade över 40 i temp och den lilla mjölk hon hade luktade som rutten efterbörd, de vidrigaste jag luktat på länge faktiskt och antagligen orsaken till att hon redan kalvat. 750 och 987 (som gått på ett annat bete) va helt fullknottrade med fästingar! De äckligaste jag sett tror jag! Överdriver inte när jag säger att 987 hade över 100fästingar på sej... höll säkert på i en halvtimme med att plocka bort dom. BLÄ!!! 750 hade inte riktigt lika många men va även hon dålig i en juverdel :( tror jag kan tacka alla flugor och fästingar för det här, trots att vi ger blaze till kor/ungdjur för att skydda dom mot just dom här äckliga asen! Vet inte om det kan vara den senaste tidens regnande som försämrat effekten...

Åh så äckligt!!!!!!!!!! Jag tycker verkligen fästingar är bland de äckligaste som finns!

Av Hanna - 17 augusti 2014 09:27

Mjölkhandskar är bra till mycket! Kan med fördel användas som kom ihåg lapp (eller som brorsan kallar de, senillapp) gäller bara att komma ihåg och skriva av det på nåt som förhoppningsvis inte hamnar i soptunnan senare ;)

Ovido - Quiz & Flashcards