Alla inlägg under augusti 2014

Av Hanna - 13 augusti 2014 18:06

Ojoj vilken dag... skallen känns som ett paket smör som glömts framme i solen, alldeles geggigt! Två möten avklarade, ett kvar men de blir först när jag mjölkat klart det här passet... 1a mötet hade jag på badhuset i skövde, först simmade vi i kanske 20min, en liten lunch på det och sen ner till spa avdelningen. Känslosamt har det varit men jag känner alla redan att det kommer bli så bra och stärka mej!

Ikväll är vi två i mjölkgropen, är vi oftast bara när vi provmjölkar men tänkte paddla och provta ett gäng med kossor ikväll så fjäskade till mej lite hjälp av syster ;)

4kor färre att mjölka ikväll då djurbilen var här imorse och hämta dom för deras sista resa... :( hatar det! Men så är det, bara att bita ihop och fortsätta! Har ju massa kvigor som ska kalva in så får helt enkelt glädja mej åt det istället :)

Bäst o mjölka på :)

Av Hanna - 12 augusti 2014 20:17

Har avbytare som mjölkar idag. Så. Jäkla. Skönt! Så imorse vad det jag som strödde, föste kor och matade kalvarna :) Har verkligen en sån supermysig avbytare. När man kommer nerlullandes till henne i mjölkgropen på morgonen, lite härligt nyvaken med ögonen i kors, möts man av hennes härliga skratt och världens bamsekram! <3 Tack underbara du!


Ikväll har jag dessutom varit ledig helt och hållet från lagårn men var ju ändå tvungen och gå ut en sväng när jag kom hem från stan och kolla så allt var okej :) Har haft mentorsamtal idag, har längtat så! Nu i sommar har vi träffats uppe på Billingen i Skövde och förenat lite nytta med nöje. Är faktiskt kanon att prata och gå samtidigt. Känns inte alls lika stelt eller formellt som det annars kan göra. Men nu skulle det visserligen aldrig kunna bli stelt när jag träffar min mentor. Hon är bara världens häftigaste och en enorm förebild för mej!! Hon är så oerhört klok och omtänksam och jag önskar verkligen att alla hade en sån här vän vid sin sida <3 Jag känner att stora saker har hänt och håller på att hända med mej, både som företagare och privat. Jag känner mej speedad, positiv och just nu är verkligen ingenting omöjligt!!! 


Ni tycker säkert jag är tjatig men jag är så lycklig över att få hålla på med det jag brinner så för! Min gård och mina djur är mitt allt och inga pengar i världen skulle få mej att byta bort något av de!!


 


Imorgon har jag ytterligare möten inplanerade, ibland kör det verkligen ihop sej ;) Vet att dom kommer bli väldigt känslosamma men vet också att det är en del av den läkningsprocess som jag fortfarande går igenom. Ärren finns där, på insidan, där ingen mer än jag ser dom... Dom håller på att suddas ut men än är det lätt att sårskorpan rycks bort för tidigt och det börjar blöda igen. Har insett att det här måste få ta sin tid men det får inte längre hindra mej från att leva till 110%...


Syster och jag har gjort pannkakssmet, får bli lite syskonmys ikväll tycker jag!   


 

Passar oss, pannkakstokar ;)

Av Hanna - 12 augusti 2014 15:24

Halleljua för fjärrstyrning! Vi håller just nu på att byta gårdsdator och det är då inget litet projekt tydligen... speciellt inte för en mindre teknikkunnig som jag ;) men då är det ju tur att hjälp finns att få och istället som förr i tiden när man satt med nån supportnisse i telefon samtidigt som man försökte förstå vilken av alla knappar och ikoner han menade att jag skulle trycka på så behöver jag nu inte ens befinna mej vid datorn! Så smidigt :)

Av Hanna - 11 augusti 2014 22:02

Ibland kan jag inte låta bli att bli lite extra stolt över mej själv. Om du hade frågat mej för några år sen vem som skötte den administrativa delen av min ekonomi hade jag nog stirrat lite skräckslagen på dej och sagt mamma såklart! Men det var då och nu är nu! Jag är så jäkla stolt över allt jag lärt mej dom 3-4senaste åren. Nu klarar jag i stort sett all min bokföring/löner/betalning/fakturering själv, nu gör jag tom med mina egna budgetar och kalkyler! Vem hade kunnat tro det? Visst är det fantastiskt att man HELA tiden utvecklas? Visst är det fantastiskt att få växa i sin roll som företagare? Idag låter jag inte ens min mamma hjälpa mej med min bokföring, japp världens kontrollfreak :)


Jag bävar ofta för att ta mej tid till den administrativa delen av mitt företag men när jag väl får tummen ur blir jag så fast att jag har svårt att slita mej och timmarna verkligen rusar iväg! Jag lär mej ju så mycket om mej själv och mitt företag bara genom att läsa igenom en massa siffror :)


Ibland skulle jag vilja kasta dom i facet på alla dom som misstror mej, på alla dom som tror att man inte klarar att driva ett stort mjölkföretag som 28åring (och tjej dessutom!) Men det känns iaf skönt att veta att det är dom som har fel och jag rätt i det här fallet :) och det stärker mej såklart! Man kan visst heta Hanna och vara en duktig mjölkbonde sen 7år tillbaks i tiden. Det finns ingen lag eller regel som säger motsatsen. (Jante, släng dej i väggen!)


Jag säger inte att det har varit en dans på rosor alla gånger för det har det verkligen inte! Det har funnits dagar och finns dagar när jag bara vill ge upp och fly härifrån! Men man vinner inget om man ger upp, man gör sej nog bara mer besviken.... Det är då det är så viktigt att påminna sej om allt det positiva och bra som man faktiskt uträttar och att man klarar så mycket mer än man tror, ingenting är omöjligt och det minsta man kan göra är iaf att försöka!  


Livet prövar oss och det är upp till dej och mej om vi tar fajten eller ger upp... Kom ihåg det!


What doesn´t kills you, makes you stronger!


 

Av Hanna - 11 augusti 2014 10:28

Åh vilken hektisk helg men så skönt att skörden till slut blev klar! Jag satt hela lördagen och söndagen i traktorn och stränga gräs, därför lite dålig uppdate här.


 


Lite stressigt men allt har gått bra trots att vi fick bryta för regn i lördagskväll. Men det torkade upp bra igår så vi kunde köra färdigt det som var kvar och jag tror inte foderkvaliten ska ha hunnit bli förstöd av det regnet. Är många år sen nu vi fick regn i gräset så det va väl dax och när jag kollar veckans väder är jag glad att vi satsade och körde! Nu har vi väl bara en sisådär 200rundbalar att köra hem också. Vi trodde inte det skulle bli så bra mängdmässigt som det faktiskt blev :) Vaknade vid halv fem imorse av att regnet bokstavligt talat höll på att försöka slå sönder mitt sovrumsfönster! Då kändes det ännu skönare att gräset är bärgat :)


Bestämde mej imorse när jag gick ut till korna i ösregnet att det blir en perfekt dag att ta tag i lite bokföring, snart dags att rapportera moms igen och tänkte försöka vara ute i lite god tid den här gången. Blir det fint väder igen så lär jag inte hinna sitta vid skrivbordet... (därför känns det sådär att solen skiner just nu, vill ut och jobba!)


Så nu får det va slut med nöje, över till lite nytta :) Vi hörs :)

Av Hanna - 8 augusti 2014 18:42

Mys med familjen <3

Av Hanna - 8 augusti 2014 14:50

Av Hanna - 8 augusti 2014 14:43

Nu när allt gräset är nerslaget börjar åskan mullra... inget regn än och så hoppas vi det förblir! Har inte bestämt än om vi ska börja köra hem nåt idag eller om vi avvaktar till imon. Inget jättetork väder hittills idag och nu får vi väl se vad som händer med vädret närmsta timmen här. Dessutom är det så att hela familjen ska va ledig ikväll och åka iväg. Första gången de här året vi alla kommer va lediga från mjölkningen och åka iväg tillsammans. Annars har alltid någon varit kvar hemma o fått ta lagårn.

Så mycket har gått åt att förbereda åt tjejerna som ska hoppa in o mjölka åt oss ikväll. Hoppas nu vädret uppför sej när vi inte är hemma ikväll. Skulle inte kännas bra att lämna dom själva om världens åskoväder bryter ut!

Har också varit och flyttat några kvigor till ett nytt bete. Gick så bra så! Jag gick före med hinken och dom följde snällt efter :) hopp skutt pch spring blev det på det nya betet :)

Min älskade Jonna fick en söt liten pojk för en stund sen. Ska värma råmjölk åt honom nu så tjejerna slipper krångla med det sen... stor och fin är han <3

Ovido - Quiz & Flashcards