Alla inlägg under augusti 2014

Av Hanna - 7 augusti 2014 22:43

Ännu en dag till ända... lite varmare idag än de senaste dagarna så nu åkte shortsen på igen, skönt!! Har som vanligt haft fullt upp här på gården, varannan dag ska det strös och städas rent hos kalvarna så de har jag bla sysslat med idag. Håller på att få en fluginvasion hos kalvarna så har hällt ut en ny omgång med nepronex samt målat på nytt flugmedel. Märktes skillnad redan ikväll. Här är dom då inte välkomna!

Efter mjölkningen ikväll blev det en snabbis in till stan, kylskåpet så där tomt igen så man kan gå vilse där inne! Men inte längre, nu ska vi nog reda oss några dar igen. På vägen hem fick jag ett samtal från en granne om att en av mina sinkor hade fått för sej att provsmaka gräset på andra sidan staket, kossan va tillbaks i hagen men stängslet behövde en liten uppfräschning efter hennes lilla roadtrip. Ringde och fick med mej pappa dit så nu är det förhoppningsvis under kontroll också :)

Just de ja, vi började ju slå gräs idag också! Vi har bestämt oss för att kapa av de som är och kanske hoppas på en skörd till. Verkar dock som att det blir mer än vi tror rapporterar brorsan och vi kommer definitivt inte få in allt i facket. Har pratat med en granne som verkar kunna rulla det vi inte får in silon. Nu ikväll varnade dom för åskskurar här imon... hrm... hoppas dom håller sej undan!

Vi hörs imon igen :)
/H

Emil <3

Av Hanna - 6 augusti 2014 22:19

Har precis landat i soffan för en sista kik på nyheterna innan det är dags för en förflyttning. Visst är det underbart att få sjunka ner i en mjuk säng efter en hård arbetsdag...

Tacksam över att ha en säng att sova i, är så omtumlande att sitta här och titta på ruiner av folks hem på tv :( jag lider så med alla som fått sina hus, marker, skog och livsverk förstörda av branden. Önskar det fanns något man kunde göra!!

Här rullar vardagen på. Har idag haft utr olle från växa för att dräktighetsundersöka. Va ett tag sen nu så listan med kor att känna på var lång!

Tyvärr några tomma men borde väl vara nöjd över resultatet, mer än hälften av djuren är dräktiga på sin första seminering och äntligen några av krångelkorna också! Passade även på att ta in sinkorna och mjölka av dom när vi ändå skulle ha in kvigorna. Kommer nog behöva mjölka dom 1 ev 2 gånger till innan dom är helt färdigsinta...

Hoppas nu på bättre sömn inatt...

Av Hanna - 5 augusti 2014 21:51

Intensiv dag = trött Hanna! Fuskar till det med pizza ikväll... fick dra ut en bamse Göran de sista i lagårn ikväll, har lagt råmjölk på värmning så blir att gå ut om en stund igen. Kollade nyss till honom och han gjorde nu några vingliga försök att komma upp på fötter :)

Att så mkt som jag varit inne på fb idag har nog aldrig hänt innan. Telefonen har pipplat och haft sej hela dan. Man blir så rörd av alla som vill hjälpa till... snälla regn, hitta diiiit!

Av Hanna - 5 augusti 2014 15:26

Många med mej följer säkert händelseutvecklingen med den hemska branden som härjar utanför Sala, har haft p4 västmanland på i peltorna hela dagen. Overkligt! Man blir så berörd och önskar man kunde hjälpa till på något sätt. Jag tänker på alla som tvingas lämna sina hem utan att få med sej något mer än det man har på sej. Jag tänker på alla brandmän, civila och försvaret som sliter sitt yttersta i värmen från elden för att stoppa, hindra och rädda. Mina tankar är hos er hela tiden och ibland är det svårt att hålla tillbaks tårarna när man hör personer intervjuas på radion... Vilken oerhörd tragedi.


Imorse när jag gick och mjölkade mina kor tog jag ett beslut om att erbjuda min möjlighet att ta emot kor/djur som måste evakueras. Min gamla lagård står ju tom över sommaren och med lite hjälp av folk skulle den vara installningsklar på en dag... La ut mitt erbjudande på fb och det har delats av många och har nu i eftermiddag varit i kontakt med LRF värmland.


När det händer något sånt här måste vi alla hjälpas åt och göra vad vi kan...



Av Hanna - 4 augusti 2014 06:02

Av Hanna - 2 augusti 2014 14:33

Har varit runt och kikat till mina vallar när jag ändå åkte för att kolla till djuren på bete... Hade hoppats på ett bra gräsår iår. Första skörden va riktigt bra, andra helt okej men tredje har tagit enorm stryk av torkan. Vi har fått riktigt dåligt med regn här, knappt nåt alls sen vi körde andra skörd och att det märks... På vissa ställen är det helt nertorkat :( även klövern börjar vissna ner på sina ställen. Så i nästa vecka får vi nog rädda de som räddas kan och be en bön om regn. Betesmarken börjar också bli rehält bruna så djuren kommer redan snart behöva stödutfodring om det fortsätter såhär... usch, vill inte behöva snåla med foder en vinter till!!

Hur ser det ut för er??

Av Hanna - 1 augusti 2014 21:02

Vilken skön känsla det är att komma in på kvällen och mötas av den underbara doften av, pannkakor Min syster vet verkligen hur hon ska rädda en trött och sliten Hanna :) Precis vad jag behöver efter den här dan!


Det har verkligen gått i ett hela tiden, fick tokstressa in vid fyra för att bre mej några smörgåsar innan det va dags att börja i lagårn. Hade ju inte hunnit plocka ner provmjölkingsgrejerna tidigare på dan då jag fick en liten Hilda att ta hand om istället :) Hon hade precis kommit ut när jag kom ut igen efter frukosten. Värmde råmjölk till henne och hon drack som hejsan! Guld med pigga kalvar :) Mamman skämde jag bort med lite ljummet vatten, mjölkade henne för första gången nu ikväll, jättelugn och snäll hon också! Ännu mera guld! :)


Som sagt, besök av både foderrådgivare och veterinär idag. Alla tre korna blev behandlade, hela bänken full av medikamenter nu :( skiiit :( men bättre och va på dom direkt än låta dom gå för länge och gå ner sej... Det är ju bara det att man känner sej så jääääkla värdelös! Man försöker hela tiden göra sitt bästa men ändå räcker det inte liksom. Hoppas dom svarar bra på behandlingen nu då... vill inte ha sjuka djur! Va bara tvungen att gå förbi kalvarna på vägen in och få lite härliga kalvpussar! Är ju så man smälter... viktigt att fylla på med lite extra kärlek när det känns tungt och det brukar dom små liven va tämligen duktiga på :)


Dock inte på att stå still när kameran kommer fram!!!

 


Nu ska jag njuta av ryggläge i soffan tills syster är klar med kvällsmaten, för det är jag värd!! Det bästa av allt är att det inte är jag som mjölkar imonbitti, pannkakor och några extra timmars sömn, jag kommer vara en ny piggare Hanna imon :)


Trevlig helg hörrni :)

Av Hanna - 1 augusti 2014 17:05

Måtte nu kvällens mjölkning gå lika smärtfri som igårkväll....

Presentation


Här får ni följa mej och mitt liv som ung kotokig mjölkbonde i med- och motgångar.


Välkommen in i kossornas värld!

Kram Hanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards